05 januar 2010

For deling, mot stjeling?

Jeg reagerer på at kunstnere i kampanjen "For deling – mot stjeling" lar seg bruke til å fremme bransjenes syn. Det er ikke forfattere, musikere og filmprodusenter som er de største taperne i den nye teknologien. De tjente lite før, og de tjener enda mindre nå, mye fordi de aktørene (plateselskap, forlag osv.) nå presser marginene enda mer og skyver "piratkopieringen" foran seg.

Delingen setter ingenting hundrevis av år tilbake, som enkelte fra bransjen mener og hevder - men utfordrer et utgammelt system og tvinger det fremover.
Derfor er de store taperne her de som tidligere levde fett på at de hadde monopol - monopol på å lage CD og LP-plater, trykke bøker og distribuere film. Dette monopolet ble brukt til å tvinge publikum til å forholde seg til en distribusjonsform som ga maksimal profitt for monopolisten.
Den nye teknologien frigjør artistene fra monopolene - selvsagt vil ikke monopolistene at popartisten skal selge sine egne låter - at forfatteren skal distribuere sine egne tekster - men det kan de gjøre, og det digitalt.

Våkn opp kunstnere - det er ikke dere som er under angrep eller som lever utsatt - det er de som før tjente penger på et monopol som ikke lenger fins. Ikke la dere bruke!


1 kommentar:

Crazybear sa...

-->Våkn opp kunstnere - det er ikke dere som er under angrep eller som lever utsatt - det er de som før tjente penger på et monopol som ikke lenger fins. Ikke la dere bruke!

Enig. Hvor mye tjener en artist pr. låt jeg kjøper? Det er større mulighet for at jeg kjøper et par-tre av låtene "billig" på nettet, enn at jeg kjøper hele CD'n på tilbud i butikken.

Jeg innrømmer gjerne "piratkopiering" og "ulovlig nedlasting", men har jeg "stjålet" noe jeg vil ha, så har jeg kjøpt det. Resten gikk i søppla.